Gorące tematy: Wolni i Solidarni Smoleńsk Zostań BLOGEREM! RSS Kontakt
Uwaga! Wygląda na to, że Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript. JavaScript jest wymagany do poprawnego działania serwisu!
723 posty 11614 komentarzy

Od rodziny do cywilizacji

Krzysztof J. Wojtas - Zainteresowania z różnych dziedzin. Wszystko po to, aby ustalić wartości, jakimi warto się kierować w wyborach.

Władza a struktura ładu (4)

ZACHOWAJ ARTYKUŁ POLEĆ ZNAJOMYM

Im bardziej zagłębiam się w tematykę, tym bardziej staje się ona zawikłana. W przypadku Europy mamy już bardzo zawiły system.

 
 
Czy można mówić, że w Europie mamy do czynienia z Cywilizacją Łacińską?
Jeśli wziąć pod uwagę kryteria stanowiące o odrębnościach cywilizacyjnych, to już na tym etapie ma miejsce pomieszanie pojęć. CŁ opiera się na trzech filarach (wg Konecznego): personalizmie chrześcijańskim, prawie rzymskim i logice greckiej. Czyli trzy odrębnie definiowane wartości podstawowe cywilizacji.
Personalizm chrześcijański opiera się na odrębności jednostki, co w wynika ze statusu Dziecka Bożego -Modlitwa Pańska („Ojcze nasz…”). Celem jest więc rozwój aż do stanu świadomości Stwórcy – Ojca i jest to prawem (iuis) każdego dziecka.
Prawo rzymskie można uznać za ramowe wytyczne postępowania określające zakres dopuszczalnych odchyleń zachowania.  Warto jednak dostrzec, że pierwotnym źródłem prawa rzymskiego był konsensus ustalania relacji w republice przez „członków założycieli Rzymu”. Nie było to zatem Prawo Objawione, które jest podstawą regulacji w Kościele Katolickim – także odwołującym się do chrześcijaństwa, a czego taka regulacja jest zaprzeczeniem.
Logika grecka – to nic innego jak dostosowanie sytuacyjne postępowania względem pojawiających się okoliczności, ale tak, aby to postepowanie nie było sprzeczne z prawem i personalizmem.
 
Całość tych zasad można wyrazić słowami Chrystusa – jestem Prawdą, Drogą, Życiem.
Prawda – to nic innego jak personalizm,
Droga – to prawo (droga określa możliwość zmiany śladu, a wyjście poza drogę jest skierowaniem się na manowce względem celu do którego droga prowadzi).
Życie – to dostosowanie się do okoliczności.
 
Jest w tym wspomniane pomieszanie pojęć, gdyż definiowane wartości powinny mieć jedno źródło światopoglądowe. Tymczasem przecież podstawą personalizmu chrześcijańskiego jest miłość bliźniego; czy da się to połączyć z greckim kultem ciała? Z kolei prawo rzymskie ma źródło w republikańskim konsensusie relacji, co wraz z rozprzestrzenianiem się rzymskich wpływów, było narzucane innym; ci inni nie mieli już możliwości wpływu na regulacje, a musieli się do nich dostosować.
 
Efektem jest ideowy galimatias w zakresie podstawowych wartości cywilizacyjnych, co umożliwiało tworzenie ośrodków władzy opartej na zupełnie odrębnych zasadach, a jednocześnie odwołujących się do tych samych idei.
Należy też dostrzec wpływy odrębnych i ukształtowanych idei cywilizacyjnych (judaizm), co dodatkowo wprowadza zamieszanie.
 
Opis relacji władzy i struktur ładu  wymaga głębokiego namysłu, zwłaszcza w odniesieniu do Europy. Trudno znaleźć przykłady zbliżone do rozwiązań tu przedstawianych. Dlatego można twierdzić, że Cywilizacja Łacińska jest mentalnym tworem prof. Konecznego, który próbował tym sposobem określić wyimaginowany przez siebie system w dostosowaniu do czynionych obserwacji otoczenia z zaznaczeniem dominującej roli Kościoła Katolickiego.
Jakich trendów należy doszukiwać się w europejskiej drodze rozwoju?

O tym postaram się podzielić spostrzeżeniami w kolejnych notkach. 

KOMENTARZE

Brak komentarzy. Bądź pierwszy!

OSTATNIE POSTY

więcej

ARCHIWUM POSTÓW

PnWtŚrCzPtSoNd
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30      

ULUBIENI AUTORZY