Gorące tematy: Iran i Irak vs USA Ryszard Opara: „AMEN” Fotowoltaika Dyżury administratorów RSS Kontakt
Uwaga! Wygląda na to, że Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript. JavaScript jest wymagany do poprawnego działania serwisu!
997 postów 16390 komentarzy

Od rodziny do cywilizacji

Krzysztof J. Wojtas - Zainteresowania z różnych dziedzin. Wszystko po to, aby ustalić wartości, jakimi warto się kierować w wyborach.

Komunikacja podwarszawska a CPK

ZACHOWAJ ARTYKUŁ POLEĆ ZNAJOMYM

Blisko 20 lat temu poczyniłem opracowanie dotyczące komunikacji w południowej części aglomeracji warszawskiej. Jakieś 10 lat temu znowu zająłem się tematem z uwzględnieniem nowych okoliczności.


Obecnie wracam do tematu z odniesieniem do bieżącej sytuacji.
Czy moje uwagi straciły na aktualności i czy mogą zostać wykorzystane? Pozostawiam to uwadze Czytających.

Koncepcja komunikacyjna sprzed 20 lat zakładała konieczność udrożnienia ruchu na południe od Warszawy przy założeniu, że oprócz komunikacji samochodowej w planach powinna być też jakaś wersja komunikacji szynowej – trasa powinna pokrywać się w części z istniejącą WKD, by dalej przebiegać na wschód od niej i kierować się do Nadarzyna.
Powstała już S8 – pominięto jednak zupełnie wskazaną sugestię.
Obecnie S8 coraz częściej „korkuje się” na wlocie do Warszawy – problemem nie jest dotarcie do miasta, a rozprowadzenie ruchu samochodowego w mieście. Kolej dojazdowa z parkingami przy przystankach – byłaby dobrym rozwiązaniem.

Druga opcja rozwojowa powiązana była z koncepcją budowy portu lotniczego w rejonie Mszczonowa. Już wtedy wskazywałem, że Modlin jako lotnisko zapasowe – to poroniony pomysł. Lepsze perspektywy miał Mszczonów. Wygrała koncepcja „modlińska”.
Wskazana lokalizacja miała sens przy dobrym, bezpośrednim połączeniu komunikacyjnym między lotniskiem Chopina a sugerowanym „mszczonowskim”. Stąd sugestia budowy SKP (Szybkiej Kolei Podmiejskiej) łączącej wskazane regiony, a połączonej z metrem warszawskim i przebiegiem trasy uaktywniającej komunikacyjnie rejon.
W tamtym czasie jeszcze nie było S8 i występowała gwałtowna potrzeba udrożnienia Al. Krakowskiej celem zapewnienia komunikacji mieszkańcom dojeżdżającym do Warszawy.
Wobec szczupłości terenu sugerowałem budowę linii kolejki podwieszanej ponad istniejącym ciągiem komunikacyjnym.

Co się zmieniło?
- jest decyzja o budowie CPK, co wymusi pewne zmiany preferencji komunikacyjnych: należy połączyć CPK z lotniskiem Chopina (jest już decyzja takiego połączenia, ale wystarczy spojrzeć na mapę, aby dostrzec wady rozwiązania).
- w związku z rozbudową mieszkaniową tereny Gminy Raszyn stały się bardzo atrakcyjne – są położone blisko centrum. Problem stanowi lotnisko Chopina oddzielające je od miasta. Zapewnienie komunikacji jest potrzebą chwili.
- stosunkowo małe zaludnienie tego terenu pozwala na swobodę projektu (obecnie trwa gwałtowna zabudowa osiedlowa – czy jest skorelowana?).
- w dalszym ciągu istnieje potrzeba bardziej przepustowego połączenia Raszyna i miejscowości na południe z Warszawą, gdyż Aleja Krakowska znowu zacznie się „korkować”.
- należy założyć, że CPK będzie wymagał dużej ilości pracowników. Pewna ich część mogłaby mieszkać na trasie kolei łączącej CPK z lotniskiem Chopina. (stąd m.in. sugestia budowy takiej linii.

Propozycje.
Sugestią jest budowa połączenia (kolejki dojazdowej) łączącej lotnisko Chopina z CPK poprzez południową część aglomeracji – poprzez Falenty/Janki do Nadarzyna i dalej przez Grodzisk do rejonu Baranowa (CPK).
Od strony zachodniej lotniska Chopina, czyli przez Raszyn, lepszym rozwiązaniem byłaby kolejka podwieszana, ale nie idąca do Janek, lecz ponad rezerwatem „Stawy Raszyńskie” , przez Falenty w kierunku Gminy Lesznowola. To tereny perspektywiczne zabudowy mieszkaniowej, a już teraz powstaje tam wiele nowych osiedli.
Dlaczego nie do Janek – jakby nie było wielkiego centrum handlowego? Po prostu komunikacja zbiorowa nie napędza klientów. Zakupów w Centrum Janki dokonuję ludzie mieszkający w okolicy i dojeżdżający tam samochodami. A dobra komunikacja spowoduje wzrost liczby takich klientów.
Obecnie mieszkańcy Gminy Lesznowola dojeżdżają do centrum Puławską (korki), a część jedzie do S8 – i też już są korki w szczycie. A dojdą mieszkańcy budowanych osiedli w Gminie Raszyn.

Dlaczego sugeruję kolejkę podwieszaną?
Aleja Krakowska jest wąska. (2 pasy do Warszawy i 3 wyjazdowe przez Raszyn). Podpory kolejki nie muszą zabierać dużo miejsca i mogą być umieszczone w istniejącym ciągu komunikacyjnym.
Owszem – koszt budowy jest wyższy niż linii tramwajowej (jako opcji alternatywnej), ale ten koszt należy powiększyć o wykup terenu, co wobec istniejącej już zabudowy stanowić będzie znaczący problem.
Z kolei – kolejka taka byłaby bezkolizyjna, co pozwoliłoby na automatyzację obsługi i niższe koszty eksploatacyjne.
Dochodzi czynnik przemieszczania się ponad rezerwatem, co ma walory poznawczo/widokowe. Warto o tym pamiętać.
Czas budowy, przy standardach prefabrykowanych elementów – chyba zbliżony, a może i krótszy.

Nasuwającą się sugestią byłoby rozważenie sensu i opłacalności połączenia CPK i lotniska Chopina taką linią kolejki.

KOMENTARZE

  • We wrocku są tramwaje, pojazdy szynowe, jeśli nie wszyscy kumają co to
    emeryci jeżdżą za darmo,

    pobudowano podwójne przystanki, i do widzimisię motorniczego należy, gdzie się tram zatrzyma, czy przed wiatą, czy pogna na sam początek peronu

    większość emerytów nie zdąży wsiąść przed odjazdem tramu,

    młodzi biegają za tramem wzłuż przystanku, zdążą,

    w ten sposób są realizowane darmowe przejazdy dla emerytów.

    Były protesty, to zrobiono badanie przydatności podwójnych przystanków,
    na dwu przystankach nakazano tramom zatrzymywać się na obu, tj. tram zatrzymywał się na przystanku, ludzie do niego gonili, aby zdążyć, potem przejeżdzał długość tramu, i zatrzymywał się ponownie. Po zatrzymaniu zazwyczaj już nikt do niego nie wsiadał.

    W ten sposób udowodniono, że podwójne przystanki to wygoda, i nikomu to nie wadzi.

    I tak jest w tym wyjątkowym kraju ze wszystkim.
  • @interesariusz z PL 20:59:22
    Masz Pan pecha , że żyjesz we Wrocławiu.
    To chyba jakieś szwabskie fluidy tak działają.
  • @Krzysztof J. Wojtas 22:29:15
    Fakt, podwójne przystanki to ponoć pomysł szwabski.

OSTATNIE POSTY

więcej

ARCHIWUM POSTÓW

PnWtŚrCzPtSoNd
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
242526272829